Ritverslag dag 8 Vaison-La-Romaine - Mont-Ventoux

04/07/22

De laatste etappe van de reis.

's Ochtends vroeg vertrokken in Vaison-La-Romaine, toch al een trip van 20 km stijgen en dalen tot aan de voet van de Ventoux.

In Maulaucene kwamen we de eerste supporters al tegen om ons een hart onder de riem te steken. Het deed deugd om gedurdende de hele rit aangemoedigd te worden door onze supporters.

Jef vloog de Ventoux op. Omdat hij niet lager kon schakelen moest hij aan een stevig tempo de berg oprijden, maar wat een benen! Jef werd op enkele 100 meter gevolgd door Joris. Achteraan sloten we af met Mathias en Tim die Dirk de berg op begeleiden.

Dirk had het moeilijk, de 7 eerdere dagen zaten duidelijk nog in zijn benen. Na 6 kilometer de berg op te hebben geklommen moest Dirk genoodzaakt afstappen. Gezondheid gaat altijd voorop. Maar niets dan een eindeloos respect voor het ouderdomsdeken van onze ploeg. Op deze 8 dagen heeft hij ons vaak op sleeptouw genomen en ons geleerd wat koersen is. Ook al legde hij de laatste kilometers niet af, ons respect is groot voor deze man!

Jef vlamde verder de berg op. Hij arriveerde zelfs aan de top alvorens onze supporters er geraakten met de auto. Ook Mathias had superbenen, enkele minuten na Jef kwam hij aan de top. Hij had zelfs nog de tijd om een jonge snaak uit Hoogstraten mee de berg op te loodsen.

De derde die aankwam was Tim. Na aankomst op de top werd hij door tranen bevangen. Begrijpelijk, deze reis was erg emotioneel voor hem. Gelukkig waren zijn broer, vriendin en Dirk er om hem eens stevig vast te pakken.

Als laatste was het wachten op Joris. Een kapot schakelsysteem en rugklachten die al dagen aanhouden, het was vechten voor hem. Maar hij verbeet de pijn en ook hij haalde de top.

Op de top mocht de ploeg het bedrag bekend maken. Er werd maar liefst € 12 000 opgehaald ten voordele van het VUB Yamina Krossa fonds. € 12 000 voor erg belangrijk borstkankeronderzoek.

Bedankt aan iedereen die ons steunde! Op de fiets, in de mobilhome, achter de schermen en door middel van giften.

Merci!

VZW Yolande

Ritverslag dag 7 CREST - Vaison-La-Romaine

03/07/22

Op papier een korte etappe maar de hitte maakte het loodzwaar. De temperatuur liep op tot 38 graden Celsius.

Op de 3 grote klimmen zagen we een ontketende Jef, helemaal herrezen na gisteren. Hij was zelf zo goed dat hij onze beste klimmer Mathias achter zich liet. Hij is net op tijd terug in vorm voor de Ventoux.

Achterin ons peloton was het Tim die volledig door het ijs zakte, hij kwam telkens wel boven, maar hing meer tussen zijn kader dan hij rechtop de fiets zat.

Na een kleine omweg konden we dan dalen richting Vaison-la-Romaine, waar onze supporters stonden te wachten.

Richting ons verblijf was het Dirk en Joris die ons op sleeptouw namen, het was duidelijk, iedereen wou zo snel mogelijk finishen, zodat we konden geniet van ons zwembad en een welverdiende bbq.

We zijn er bijna, het begint bij sommige zijn tol te eisen.

Ik wil al mijn mederijders/chauffeurs al bedanken die mij gesteund hebben door dik en dun in dit verhaal! Zonder hun was dit niet gelukt!

Morgen gaan we nog 1 keer knallen!

Tim

Ritverslag dag 6 MORNANT - CREST

02/07/22

Vandaag zetten we koers richting de Rhônevallei. Een paar stevige klimmetjes op voorhand. Maar zoals we nu geleerd hebben na elke klim komt een afdaling.

Op een van deze afdalingen kwam onze meesterdaler Jef bijna in het decor terecht, gelukkig kon hij, zoals een echte coureur, nog tijdig uit het gootje wippen.

Het was snikheet en de bidons werden stevig gevuld onderweg. Onze Jef mag dan wel een meesterdaler, zijn het klimmen ging hem minder goed af. Tim offerde zijn klassement dan maar op om onze meesterdaler elke col over te krijgen.

We zijn ook een beetje wijzer geworden deze rit. Vanaf dag één weerklonken rare geluiden uit ons peloton. Vandaag zagen we dan hoe dit kwam de zeldzame ‘Franse protvogel’ vergezeld ons peloton al vanaf dag 1.

Joris en Mathias kozen op 20km het hazenpad, maar onze meesterdaler kwam net op tijd binnen in het wiel van Tim.

Veilig in Crest genoten we van een gezonde maaltijd. De fietsen werden nog gekuist en gesmeerd. Wij zijn klaar voor morgen. Op 20km van de kale berg! Ons grote doel.

Groetjes van ons allen.

X

Ritverslag dag 5 MONTCHANIN - MORNANT

01/07/22

Koninginnenrit

Vandaag een helse rit op het programma, ongeveer 2600 hoogtemeters op om en bij de 170km.

Vertrokken bij bewolkt weer, iedereen warm aangekleed.

Wij zetten koers richting Bourgondië, heuvelachtig landschap met 17 klimmetjes op het programma door de wijngaarden.

De opeen volgende etappes beginnen toch wel door te wegen bij ons pelotonnetje, links en rechts wordt er wel geklaagd over poepzeer of pijn aan gewrichten of pezen.

In de voormiddag werden we wel belazerd door een Fransman met de woorden “Excuser moi monsieur, le Mont Ventoux c'est encore loin? Non non dix minutes!”

De voormiddag vloog voorbij op een gezapig tempo en op de middag stond onze volgwagen weer perfect op de afgesproken plaats voor de middag.

We zetten onze tocht verder door dit prachte landschap op kilometer 85 reden we zelfs even rechtdoor de wijnrank want dit gaf onze gps aan.

Dirk op kop is toch niet altijd een goed idee, zijn gps kent het verschil niet goed tussen links en rechts. Mathias dan maar eens proberen, na zijn escapade van gisteren zonder succes. Zou het er mee te maken hebben dat deze 2 kereltjes al een aantal dagen het bed delen?!

In het peloton wordt er al gesproken van een kleine romance tussen deze 2.

Op kilometer 150 dachten we dat het ergste achter de rug was, niets was minder waar. De 17de en laatste klim was loodzwaar met stukken tot 16%. Boven aangekomen vonden Jef en Mathias het nodig om nog een kleine disscussie te voeren of het nu abrikozen platen of perziken waren. (Uiteindelijk zijn het perziken). Nog een 6km dalen dan maar tot op onze bestemming, weliswaar achter een Citroën waar ons het bouwjaar nog altijd zoek van is alsook de leeftijd van de chauffeur. (102 is de wilde gok)

Tegen 25km/uur dan maar naar beneden om te genieten van een welverdiende maaltijd en frisse douche.

Waarschijnlijk en hopelijk de zwaarste rit op het parcour maar de sfeer zit nog altijd goed en de zin om te finischen nog groter.

Slaapzacht en tot morgen!

X

De klimmertjes

Ritverslag dag 4 MONTBARD - MONTCHANIN

30/06/22

Tijdig opgestaan maar even opgehouden door de regen, welle weg!

Voor de eerste klim had Jef al last van een kleine snotneus. De eerste klim was op 5km en die was pittig. Niemand was nog warmgedraaid, afzien!

Toen we boven waren konden we zien wat Jef had gegeten vanmorgen.

Het was duidelijk dat voor 3 man van ons peloton een moeilijke dag ging worden (Jef, Mathias, Tim).

Op 74km 1ste stop met ineens middag eten, na de middag leek Mathias wel herrezen! Voor Jef en Tim bleef het een dag doorploeteren in het heuvellandschap. Joris en Dirk loodste ons er schitterend door en gaven het tempo aan.

Op ongeveer 120km miste Mathias na een afdaling de afslag en reed de andere richting uit, Tim zette de achtervolging in met zijn flanellen benen maar keerde na 1,5km terug en zette de achtervolging in op Joris, Jef en Dirk. Terug met 4 zetten ze koers naar onze verblijfplaats in Montchanin.

Daar aangekomen kwam Mathias 10min later aan.

Onze chauffeurs waren dan voor ons al druk in de weer om een maaltijd op ons bord te toveren, in tussentijd konden onze fietsertjes genieten in de jacuzzi ter plekken.

De eerste kwaaltjes kwamen bij sommige vandaag naar boven, hopelijk was dit voor vele een doorsparteldag en beschikken ze morgen terug over de juiste benen!

Groetjes vanuit het druilige Montchanin!

Ritverslag dag 3 VERTUS - MONTBARD

29/06/22

Vandaag de langste rit van onze trip voor de boeg. Toch maar ietsje vroeger vertrokken.

Tim vond het nodig om zijn versnellingen nog een beetje bij te stellen, met als gevolg 200 meter verder en de ketting lag eraf.

Op 20km was het even zoeken naar de juiste weg, alle geluk had Jef zijn persoonlijk kompas op zak, het voordeel van zonder gps te rijden. Met als gevolg dat deze etappe nog 3km langer werd.

De eerste 80km was relatief vlak, mooi treintje gemaakt zodat we onze veteraan goed uit de wind konden houden, want die blies in ons nadeel. Onder de brandende zon nam ons peloton een beetje een snipper dag met in gedachten wat er nog moest komen.

1ste stop rond de 65km werden de bidons duchtig bijgevuld en genoeg bevoorrading mee genomen. we trapten rustig verder naar de middag stop net rond de 100km, Tim vond het wel nodig om in tussentijd Mathias zijn voet nog even aan te tikken, zonder gevolg.

Op de stop aangekomen vertrok Dirk iets vroeger met het gedacht 'die jonge snaken halen mij wel in'. Niet dus, we zagen hem pas terug na een goede 140km. Onze Dirk beschikte over super benen vandaag. Drinkbussen vullen en hop 165km later stond onze volgwagen terug met bevoorrading.

Het was snik heet tussen de zonnebloemen en de cannabisplantages. Er werd onderling nog gelachen 'aah nog een goei 50km'. Niets was minder waar, het zwaarste moest nog komen. De kilometers ging tergend traag voorbij. En dan kwam het het moment waar we allemaal op zaten te wachten de eerste braakpartij van... onze Jef. Dit kon iedereen overkomen op deze moordende etappe. 2km later tikte hij nog even Tim zijn achterwiel aan maar met zijn stuurmanskunst loste hij dit puik op!

De laatste 20km tikte nog trager voorbij en Het was meer omhoog dan ons lief was.

188km staat er op de teller vandaag, iedereen dik gereden!

Bedankt aan Marc & Johan voor de goede zorgen. Nu bedje in en morgen een kleine 130km op het programma.

Groetjes van ons allen!

Xoxo

Ritverslag dag 2 ROCROI - VERTUS

28/06/22

Etappe 2 vandaag op de boterham.

Met de glimlach verlieten we Rocroi onder de stralende zon!

Op 0,5km had Mathias nog technische problemen met zijn fiets gps dus liepen we een beetje vertraging op.

Voor de rest eigenlijk weinig problemen en ging de weg licht glooiend, goed tempo gereden en versloegen we zelfs onze volgwagen op de 1ste stop. Bidons vullen en terug weg!

Op de middag werden we verrast door onze 2 chauffeurs met heerlijke gebraden kip en baguettes. Halfuurtje pauze genoeg zonnecrème smeren want de zon brand fel!

Wij zetten onze tocht verder door de champagnestreek! Mooie wegen en een prachtig uitzicht. Meer omhoog wel dan we ons hadden voorgesteld maar we hadden een super Joris bij vandaag die ons de weg gidste door dit prachtig landschap.

Nog een stevig klimmetje tot we op onze bestemming waren en konden genieten van een wel verdiende douche!

Nu op tijd ons bedje en morgen de langste etappe van onze reis 185 km op het menu.

De fietscrew van VZW Yolande

Ritverslag dag 1 BOECHOUT - ROCROI

27/06/22

Vanmorgen vertrokken we letterlijk en figuurlijk met een knal! Bijna moesten we de tocht met 4 verder zetten, na een ontplofte fietspomp.

Na 38km besliste Joris om zijn bidon in het peloton te gooien alle geluk zonder gevolgen. De 1ste stop was is Waver waar we afscheid afscheid namen van onze mederijders Jonas en Lode, waarvoor dank heren!

Onze 2de stop lag in fleurus, maar voor we daar konden arriveren gingen we toch even schuilen voor de regen, vriendelijke mens bood ons een koffietje aan maar we zetten onze tocht verder op 90km kwamen we onze parcourbouwer Jef Lemmens tegen, 6km verder konden we uiteindelijk middag eten in de regen weliswaar.

Op de middag sprak ons ouderdomsdeken Dirk de legendarische woorden “ ik vertrek al! Ik zal de spaghetti al op zetten”. Wij zetten dus met 4en de achtervolging in.

De regen maakte het er niet gemakkelijker op en Joris besloot op 108km een schuiver te maken zonder erg, niet de dag van Joris .

De vermoeidheid begon ons toch een beetje parten te spelen zeker niet met Jef zijn roekeloos rijgedrag. Mathias ontpopte zich tot kopman en nam iedereen op sleeptouw. Op 130km stond Marc & Johan te wachten en waren we getuigen van een verhitte discussie . Wel nog geen spoor van Dirk de vogel was toch niet gaan vliegen!?

Op 135km zagen we hem toch in de verte rijden, na een kleine omweg en een gps probleem waren we terug met 5.

Op 155km kregen we de zwaarste klim van de dag nog even voorgeschoteld en moest iedereen zijn tenen uitkuisen. Op 160km kwamen aan Meer van de Ry de Rome even een fotootje en de klim verderzetten nog 15km en aangekomen in Rocroi.

Na een paar scheldtirades van onze veteraan tijdens de etappe en een lekkere spaghetti, zit de sfeer nog goed! Wij zijn klaar voor morgen!

Marc, Johan, Jef, Joris, Mathias, Dirk & Tim

Ze zijn vertrokken!

27/06/22

Vanmorgen om 8.30u is de ploeg vertrokken richting de Mont-Ventoux. Na een klein ongelukje met een expoderende fietspomp, is iedereen veilig op de fiets geraakt. De eerste kilometers zitten al in de benen.

Vertrek in Boechout

Maandag 27 juni vertrekken we richting de Mont-Ventoux. We verzamelen om 8.15u op het Sint-Bavoplein te Boechout, aan de kerk.

Het vertrek staat gepland om 8.30u

We hopen dat jullie allemaal komen supportren!